מרובעים
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
השער
מרובעים מאת עומר כיאם
מהמקור הפרסי בצרוף מבוא והערות
Rubáiyát of Omar Khayyám
הוצאת "גזית", תל אביב, 1939
התוכן
- [חרְבה טירת בַּהְרָם. שיר עליזיו נדם. / שועל ואיָּל ישכנו בעיי היכלו, נָשַׁם.]
- [היום אין לאל ידך לַכְנִיע המחר. / הרהורי מחר ינחילוך יגון גדול ומר.]
- [אל תרבה לך רעים בזמן הזה הָרַע! / עתה טוב להתבודד. בקול נבון שְמע!]
- [עד אנה בעולם הרוח תְּטַיֵּל? / עד אן תחפֹּש ותחקֹר תעלֻמות תבל?]
- [תירוש אל תְּגִנֶּה! אל תִבֶז לשכור! / אל תתחסד אדם! אינך מלאך נאור.]
- [מי זה יתקע כף לנו, כי נחיה מחר? / היום יש להצהיל את הלבב, קדר.]
- [בעמק הבכא מה יעש החכם? / אל תקוה מרגוע פה למצאֹ אדם!]
- [אֵשְת יין, אך אומרים משמאל ומימין / יריבַי: "אל תשת! היין - אויב לדת ולדין".]
- [כיאם! אם אתה שִכור - היה שמח! / נערה חבקתך? אל תחקֹר! היה שמח!]
- [אומרים: "יהיה גן-עדן, תהיינה יפות עינים; / יהיה דבש, יהיו נחלי חלב ויין."]
- [לא מְשָלים בפי. אני אמת אגיד: / בֻּבות אנחנו - ויד אלֹהים אותנו תרקיד.]
- [הם לי אומרים: "לגהנֹם שִכור יורד." / הקץ לדברי הבאי?! אינני מתפחד!]
- [שתה! יקר היין כמלכוּת מחמוד. / להמית הנבל הקשב! שיר דויד - הזֶמֶר החמוד.]
- [דע כי תצא מפה נָעוּר מֵרוּח! / אל מעבר למסך הבְּלִי תנוע.]
- [אל תִפָּתֶה, אחי, למקסמי עולם! / מאס בדברים, לא יחמדם חכם!]
- [מִדֵּי אביט סביב, אראה: בכל גִנה / זורמים מי נהר כַּוְסַר ומשתפכה רִנה.]
- [מה טוב להנזר לצער ותוגה! / מה טוב היין, תגישהו יד ענֻגה!]
- [עד אן למאורי מסגד ולעשן היכל נריב? / עד אן נֶהְגֶה באש שאול ובעדן, גן הזיו?]
- [יפה השושנה, תגמע טללי אביב. / בגן המלבלב הנערה מה תִּיף!]
- [גלגל-הרקיע! רצון לא תשביעני. / לי חֹפש הבה! שונא כבלים הנני.]
- [אומרים לי: "בְּשַׁעְבָּן לא נכון לשתות. / וגם בְּרַגַ'בּ - אל תֵּשְׁתְּ (קדוש החֹדש מאֹד!)"]
- [הסכת, רעי! אל למחר תדאג! / נצל חייך! התרונן וצחק!]
- [לא אהלך בגדולות, רעיה. מעט אדרֹש: / ככר לחם טוב ונתח בשר וכד תירוש.]
- [בתאי מנזרים, במסגדים, בבתי-כנסת - / יש יראי תָפְתֶּה ושוחרי גן-עדן רב-קסם.]
- [את זהרי החמה אל נא תבַיֵש! / אל נא תשב מַשְמִים! אל תִּוָּאֵש!]
- [כי להתגורר פה באתי לא ברצוני / ועל כֹּרחי יצוא אצא ממעוני -]
- [נפשי, את לפתרון חידה זֹה לא תגיעי. / לחקר פלפולים, עמקוּ כה, לא תגיעי.]
- [לו היה בואי בדעתי תלוי, לא באתי כלל. / לו בידי צאתי, איככה צאת אוכל?]
- [גלגל הרקיע זומם להשמידנו. / אלי ואליךְ חצי-מוֶת מכונן הוא.]
- [נִפצתי אמש אל הסלע כד / (שִכור הייתי וראשי יקד).]
- [כרוח בערבה וכמים בנהר / שוב יום אחד מימי חיי חמק, עבר.]
- [הכד הזה אהב כמוני וסבל; / ואל חמדת לבו ערב והתפלָל.]
- [חמדת נפשי! ביום-אביב יקר ונעים / כי תמזגי לי כוס בפאת שדות נָבִים]
- [כי תשקענה תקוותַי ויומי דעוך ידעך, / כי תהיה יד מוֶת בי ונפשי גופי תזנח,]
- [שתה! היין את עצבתך ישביח / ועי"ן-בי"ת כִּתּוֹת מלבבך ישכיח.]
- [הַשַּׁחַק דמה לספל, הפכוהו. / אנשי תבונה תחתיו דלים ינועו.]
- [אחי, מכל המדעים להתרחק - מה טוב! / תלתלי יפהפיה ללטֹף ולנשק - מה טוב!]
- [שִׁפְעַת הצבעונים, בה השדה כֻּסה, / הפריחה מדְמֵי מושל גדול ונִשָׂא.]
- [עולה עמוד השחר. מה לך, רעיה, תנומי? / נימי נבלך הרעידי! למזֹג היין קומי!]
- [אותם העבדים של השכל והמחקר / דנים על יש ואין - ורוחם עקר.]
- [ענן אביב את לחיי הצבעונים רחץ. / קום התעורר! גביע קח! בשתיה אֱמַץ!]
- [אני ממתיק עמך בבית היין סוד - / והם במקדשים נותנים לך כבוד.]
- [שתה! תרבה לישון בקבר אפל וצר / בלי רעיה מתוקה, בלי חבר יקר.]
- [איני יודע מה יעד אלוה לי - / אם עדן מנתי או בן-שאול אני.]
- [הרקיעים - מעגל, בתוכו נכאב, נכמֹש. / גלי גִּ'יחוּן - טִפה מִיָם דמעות אנוש.]
- [תרדמה נפלה עלי. ויאמר לי חכם: / "בשושני ששון איכה יזכה נרדם?]
- [עד אנה מגדלות פורחים עלי לבנות? / שנֵאתי הנותנים למקדשים כבוד.]
- [הדבקתי שפתַי אלי שפת גביע. / אִוִיתי, כי סוד אריכות-הימים לי יודיע.]
- [אנחנו ותירוש וחרבות ושיר. / הִרְהַנּוּ סוּת וָלֵב. גם הנשמה נפקיר.]
- [אותו כיאם, שאֹהלי חכמה תפר, / נפל אל תוך כבשן דְוַי וחיש נָחָר.]
- [ראיתי תְמוֹל בשוק קדר אחד. / על חומר לח הקיש, ליצור שָקַד.]
- [היין הוא חיֵי עולם, ולכן שתה! / הוא ראש תענֻגות אדם, ולכן שתה!]
- [מאז החל לָסֹב גלגל השַּׁחַק / דבר יקר מתירוש מי ידע ויַּחַז?]
- [עד אן פלפול זה על אין-ראשית ואין-סוף? / מדרש ומעש? אני נלאיתי חשֹב!]
- [הלילה כד גדול אני אחפש. / ביין אצטייד - ואתעלס.]
- [אדם, אשר בלבו לאהבה משכן, - / אם מוסלימי הוא או נוצרי הוא, אל תבחן! -]
- [כי מות אמות, ביין רחצני נא! / אחיִ! עלי קברי משא על יין שא!]
- [יוצר לא ינפץ - גם אם שִכור יִשְׁכַּר - / גביע-חן כליל-יפעה, אשר יצר.]
- [גלגל הרקיע, עמל אתה זורע. / עשות עַוְלה ורִשְעה אתה יודע.]
- [בואנו וצאתנו - מעגל. / לא נשור ראשיתו, קצהו לא יתגל.]
- [מה דאגה זו לנכסים ולחמודות תבל? / האם ראית בן-אדם, פרח נצח ולא נבֵל?]
- [בטבע האדם - הטוב ברע נמהל. / שמחה וגם עצבת יעניק הגורל.]
- [אשתה תירוש לא יען היותי הולל - / לא יען היותי כופר, הדת יקל.]
- [מדוע רִבון העולמים, יוצר הכל, / את יצוריו שובר בחמה ובקצף גדול?]
- [בטרם באתי הנה - היו פה יום וליל. / סבב גלגל הרקיע - בטרם ימי יָהֵל.]
- [גביע יין טוב מהוד שלטון כָּווּס / ומכסא קוֹבָּד ומממלכת טוּס.]
- [ביצֹר האלֹהים אדם מן האדמה, / צפֹה צפָה מה תעשה כל נשמה.]
- [חיי כי תֹם יתמו - מה לי בַּלְךְ, מה לי בגדד? / כוסי כי מלאה - צוף דבש מֵרוֹשׁ נכבד?]
- [כי באתי - לא הענקתי לשמים כלום; / מותי לא ינחילם תפארת ופרסום.]
- [אשר עשה הארץ והרקיעים ברא - / מכאוב וסבל בלבבות רבים זרע.]
- [מלכֹּדת זיו רָמָה השמש על הגג. / בגביע מַעְלָה יין-בֹּקר מַאֲדִים נמזג.]
- [שַׁיָּרָת החיים עוברת חיש. / חטוף כל רגע של גיל ונחת, איש!]
- [מיץ ענבים, אַחַי, השקוני לשכרה, / עד תאדים כאֹדֶם לחיי, אשר חָוְרָה.]
- [כל מַעְיָנַי בנערה, שֶׁלֶּחְיָה - שושן / צמוא צמאתי לתירוש שבקנקן.]
- [אם תשפֹּך על הר מיץ ענבים - ההר ירקד. / חסר בינה האיש, נתן ליין גט.]
- [תבל - מלון-אורחים, אשר שַׁעֲרַיִם לו. / נוכל להתבוסס בו בדם או לִגְוֹעַ בו.]
- [אף כי איני למוד לחרֹז פניני משמעת, / אף כי כניעה וּרְתֵח נפשי אינה יודעת,]
- [שִכור עברתי עלֵי בית-יין תמול / וארא זקן סובא מכד גדול.]
- [תירוש, במים לא נמהל, אֹהב תמיד. / לנבל ולעוגב נפשי תרעב תמיד.]
- [ביד אחת - הקוראן, ובשניה - הכוס. / היום אני תמים דרך, מחר - אהיה נלוז.]
- [את רז הנצח לא נדע - אני וגם אתה. / ולא נמצא את החידה - אני וגם אתה.]
- [מי אשר הכיר יפה את העולם הזה - / בין גיל ובין עצבת להפלות ילאה.]
- [אותו ארמון התנשא גאה מול שחק רם. / בִּרְתֵת השתחוו באולמיו ראשי עם.]
- [מלאתי הרהורים בבית-יוצר אחד. / היוצר אבניו סבב, על מלאכתו שקד.]
- [אך מֵאֵיבה אתה עָלַי כה מתגולל. / "כּוֹפֵר וָמִין!" - תלעיג עָלַי יומם וליל.]