מה עשיתי מן החיים?
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
השער
מה עשיתי מן החיים? / שירי אלורו דה קמפוש
תרגמו מפורטוגלית: רמי סערי ופרנסישקו דה קושטה ריש
כרמל / ירושלים
תשס"ו / 2006
התוכן
משורר הכליות הבלתי-אפשרית | ||||
מבוא מאת רמי סערי | 13 | |||
המשורר הדקדנטי (1913-1914) | ||||
1. | כה מעט בחיים תכונות אצילות! | 33 | ||
2. | מסע | 34 | ||
3. | בים אטיות הספינות | 36 | ||
4. | שלוש סונטות | 40 | ||
5. | אופיריום | 43 | ||
6. | קרנבל | 51 | ||
7. | BARROW-ON-FURNESS | 59 | ||
המהנדס איש התחושות (1914-1922) | ||||
8. | אודת נצחון | 65 | ||
9. | שני קטעי אודות | 75 | ||
10. | יקיצת העיר ליסבון | 82 | ||
11. | הכל מתמזג בתנועה | 84 | ||
12. | גשם רב יורד | 85 | ||
13. | מערכת היקום המלודית | 86 | ||
14. | המתים! כמה לְפֶלֶא | 87 | ||
15. | אהה, הדקות הראשונות בבתי-הקפה של ערים חדשות! | 89 | ||
16. | מבעד לשאון בית-הקפה ההומה אדם | 90 | ||
17. | אך אפלו כך, לפתע | 91 | ||
18. | אודת ים | 92 | ||
19. | לפרננדו פסואה | 127 | ||
20. | מנשר מאת אלורו דה קמפוש | 128 | ||
21. | לעזאזל, שכל כך הרבה זה קצת מאד! | 129 | ||
22. | זין בעין! | 130 | ||
23. | אודת מלחמה | 131 | ||
24. | ברכת שלום לוולט ויטמן | 145 | ||
25. | תן לנו את שלומך | 173 | ||
26. | חלוף השעות | 175 | ||
27. | היציאה | 200 | ||
28. | דמיוני הוא קשת נצחון | 220 | ||
29. | עם המזודות הארוזות והכל על הספון | 222 | ||
30. | מֹחִי המצלם... | 226 | ||
31. | היה זה באחד ממסעותי... | 228 | ||
32. | אהה, מוזרים החיים על הספון! | 230 | ||
33. | אפיזודות | 231 | ||
34. | בסופו של דבר, הדרך הטובה ביותר לנסע היא להרגיש | 234 | ||
35. | המהגרים | 239 | ||
36. | חשק פיזי לאכֹל את היקום | 240 | ||
37. | ואני הייתי חלק מכל האנשים שיצאו | 241 | ||
38. | כל האנשים מְעַנְיְנִים אם נדע לראות את כל האנשים | 242 | ||
39. | אהה, השעות ההססניות שנדמה כי חיי שיכים בהן למישהו אחר... | 243 | ||
40. | המחֻיבות למחֻיבֻיות, איזה דבר רב-מלל! | 244 | ||
41. | פואמה בקו ישר | 245 | ||
42. | אני הולך להשליך פצצה על הגורל | 247 | ||
43. | שתים וחצי לפנות בקר | 248 | ||
44. | הספור העתיק על לכלוכית | 249 | ||
45. | אהה, תמיד הייתי מרֻצה שהאספסוף מבדר אותי | 250 | ||
46. | אהה, למי היה הכח לערֹק באמת! | 251 | ||
המהנדס המטפיזי (1923-1930) | ||||
47. | (LISBON REVISITED (1923 | 55 | ||
48. | חלוף השעות | 257 | ||
49. | נשענתי אחורה על כסא הסִפון | 259 | ||
50. | לארך הרציף מתפשטת המֻלת הגעה קרובה | 260 | ||
51. | אך אני, שמשתקפים בנפשי | 261 | ||
52. | אהה, במקום שאני נמצא או עובר | 262 | ||
53. | ההמֻלה המרוכזת של דמיוני האינטלקטואלי... | 263 | ||
54. | מהו קיום הויה | 264 | ||
55. | הזועה והתעלומה שבקיום | 265 | ||
56. | אהה, לנכח המציאות היחידה הזו | 266 | ||
57. | נוצרים, פגנים, מֻסלמים | 268 | ||
58. | התמוטטות מרוב בטלה וכוכבים... | 269 | ||
59. | אך אין זו רק הגופה | 270 | ||
60. | היום מנסה להפציע | 271 | ||
61. | מתי נלך לנו, אהה, מתי נלך מפה? | 272 | ||
62. | לראות הדברים עד הקרקעית... | 275 | ||
63. | מה יפות עיני הכחֹל התמים של זאטוט הספסר! | 276 | ||
64. | בא לקראתי ודרכו מצטלבת בדרכי | 277 | ||
65. | (LISBON REVISITED (1926 | 280 | ||
66. | הדבר המוזר והדָמום בכל הגופה | 283 | ||
67. | אס אתה רוצה להתאבד | 284 | ||
68. | מגדלורים רחוקים | 288 | ||
69. | פריחת המפגש המקרי | 289 | ||
70. | אודת מות | 290 | ||
71. | בככרות העתידיות | 294 | ||
72. | אבוי, מרגלית | 296 | ||
73. | הקר המיוחד של הבקרים של נסיעה | 298 | ||
74. | אבדתי את התקוה כמו ארנק ריק... | 299 | ||
75. | חנות הטבק | 300 | ||
76. | כמעט בלי משים | 307 | ||
77. | מדור לעניני דיומא | 308 | ||
78. | בסכסוך האפל, החיתי, המתמשך | 309 | ||
79. | כתוב בספר נטוש בנסיעה | 310 | ||
80. | הערת שולים | 311 | ||
81. | דמוגורגון | 313 | ||
82. | השְהָיָה | 314 | ||
83. | המורה, מורי היקר! | 316 | ||
84. | לעתים אני מהרהר | 319 | ||
85. | בעמוד האחרון של אנתולוגיה חדשה | 320 | ||
86. | בשקיעה, על ליסבון | 321 | ||
87. | בלילה הנורא | 322 | ||
88. | עננים | 324 | ||
89. | אוחז בהגה השברולט בכביש סינטרה | 326 | ||
90. | לילי ביום | 328 | ||
91. | "THE TIMES" | 329 | ||
92. | שיר בסגנון אנגלי | 330 | ||
93. | אין לי שום כנות לתת לְךָ | 331 | ||
94. | הנה עד שלבסוף... כליל... | 332 | ||
95. | לכסון מבט הפועל הטפש | 333 | ||
96. | רִשום | 334 | ||
97. | יתכן שלא יהיה זה יותר מחלומי... | 336 | ||
98. | נדודי-שנה | 337 | ||
99. | חיוכו העצוב של טרום-היום שהחל | 340 | ||
100. | מקריות | 341 | ||
101. | אהה, פִּתחו לי ממשות אחרת! | 343 | ||
102. | מרינטי, איש אקדמיה | 344 | ||
103. | אורו האכזרי של הקיץ שהקדים לבוא | 345 | ||
104. | לבי, תעלומה חבוטה במפרשי הרוחות... | 346 | ||
105. | כמעט | 347 | ||
106. | להיות בלי חובות | 349 | ||
107. | אהה רעננות הפנים מאי-מִלוי חובה! | 350 | ||
108. | שיר זמר על התקוה | 351 | ||
109. | אני כבר יודע: מישהו אמר את האמת... | 354 | ||
110. | אל תדאגו לי: גם לי יש האמת | 355 | ||
111. | אהה, בדומית החדר המחרידה | 356 | ||
112. | ואני השתוי מכל עולת העולם... | 357 | ||
113. | מדלל | 358 | ||
114. | ידוע לי היטב כי הכל טבעי | 359 | ||
115. | DE LA MUSIQUE | 361 | ||
116. | פְּ-הָא | 362 | ||
117. | זהו גאון | 363 | ||
118. | אף פעם | 364 | ||
119. | אני עובר בלילה של רחוב הפרברים | 365 | ||
120. | היום שהכל חסר לי כאִלו הוא הרצפה | 367 | ||
121. | יש אלים רבים כל כך! | 368 | ||
122. | סֵזָרְיוּ | 369 | ||
123. | CARRY NATION | 370 | ||
124. | מבעד ליום הערפל מגיע משהו מן השכחה | 372 | ||
125. | תחנה. אזור | 373 | ||
126. | יום-הלדת | 374 | ||
127. | אני עיף מן השכל | 376 | ||
128. | אבחנה | 377 | ||
129. | סודה לשתיה | 378 | ||
130. | הבחורה האנגליה | 380 | ||
131. | CUL DE LAMPE | 382 | ||
132. | כן, ברור | 384 | ||
133. | בכל זאת | 385 | ||
134. | אהבתי לאהֹב לאהֹב | 386 | ||
135. | ידידי המסכן, אין לי רחמים לתת לך | 387 | ||
136. | החיים הם ללא-מודעים | 389 | ||
137. | מכרתי את עצמי חנם לנפגשים במקרה | 390 | ||
138. | לא! אני רוצה רק את החֹפש! | 391 | ||
139. | החרות, כן, החרות! | 393 | ||
140. | גדולים המדבריות | 395 | ||
141. | אותו Teucro duce et auspice Teucro | 398 | ||
142. | סמרטוט | 399 | ||
143. | אני מתחיל להכיר את עצמי | 401 | ||
144. | כתבתי ועודי כותב שירים יותר מאמת | 402 | ||
145. | ככלות הכל לישֹן | 403 | ||
146. | פניו השלוות האלמוניות של מת | 404 | ||
המהנדס שפרש לגמלאות (1931-1935) | ||||
147. | אני מצֻנן מאד | 407 | ||
148. | אוקספורדשיר | 408 | ||
149. | כן, זה אני | 409 | ||
150. | אהה, סונטה... | 411 | ||
151. | לבי, האדמירל האובד | 412 | ||
152. | סונטות סדירות אני כותב | 413 | ||
153. | אל תדבר בקול | 414 | ||
154. | כן, אינני צודק... | 415 | ||
155. | אין תועלת להאריך בשיחַת כל השתיקה הזאת | 416 | ||
156. | אני מקיץ בלילה | 418 | ||
157. | הערות על טָוִירָה | 419 | ||
158. | אני רוצה לגמֹר בין ורדים | 421 | ||
159. | לא, אין זו עיפות... | 422 | ||
160. | הזועה המטֻנפת | 424 | ||
161. | גרוטות נפש שנמכרו לפי משקל הגוף | 425 | ||
162. | נפש האדם מלֻכלכת כמו פי-טבעת | 426 | ||
163. | מועטים רגעי ההנאה בעת החיים... | 427 | ||
164. | אהה, מה יוצא דֹפן | 429 | ||
165. | חוף השמש | 430 | ||
166. | זאת, שלא היתה לי | 433 | ||
167. | ממשות | 434 | ||
168. | מה אנחנו? | 436 | ||
169. | ויפעת המפות, שביל מֻפשט לדמיון המוחשי | 437 | ||
170. | בחדר-האוכל הַמְרֻוָּח של הדודות הקשישות | 438 | ||
171. | הבהירות הכוזבת | 439 | ||
172. | אהה, צליל נענוע המגהץ של המגהצת | 440 | ||
173. | והצליל המתעצם בתוך השעון בלבד | 441 | ||
174. | ערפלים מכל הזכרונות גם יחד | 442 | ||
175. | מה שָּׁלֵו הלילה! | 443 | ||
176. | אני חושב עליך בדומית הלילה | 444 | ||
177. | ארֹז את מזודותיך אל שום מקום! | 445 | ||
178. | פסיכוטיפיה | 446 | ||
179. | MAGNIFICAT | 448 | ||
180. | חטא קדמון | 449 | ||
181. | הקלדה | 451 | ||
182. | לא להרגיש רִגושים | 453 | ||
183. | כלום לא עדיף | 454 | ||
184. | אני ריק כמו באר יבשה | 455 | ||
185. | הניחו עלי מכסה -- | 456 | ||
186. | ליסבון עם בתיה | 457 | ||
187. | חרדה ישנה זו | 458 | ||
188. | בבית מולי ומול חלומותי | 460 | ||
189. | יצאתי מהרכבת | 462 | ||
190. | אבל אין לי בעיות | 463 | ||
191. | לבי, דגל מונף | 464 | ||
192. | המוזיקה, כן, המוזיקה... | 465 | ||
193. | מתחילה להיות שעת חצות ומתחיל לשרֹר שקט | 466 | ||
194. | ביום ראשון אלך אל הַגִּנּוֹת בנפש הזולת | 468 | ||
195. | זה זמן כה רב שאיני מסֻגל | 469 | ||
196. | בלי קֹצר-רוח | 470 | ||
197. | אדוני המהנדס אינו מכיר אותו פזמון? | 471 | ||
198. | נזיד נעים בנוסח פורטו | 473 | ||
199. | קיט | 474 | ||
200. | הסרתי את המסכה | 476 | ||
201. | ...כמו, בימי ארועים גדולים במרכז העיר | 477 | ||
202. | אחרי שלא ישנתי | 478 | ||
203. | ואני זורק הלאה סיגריה שעשנתי למחצה | 479 | ||
204. | LÀ-BAS, JE NE SAIS OÙ... | 480 | ||
205. | בערב של לא לעזֹב לעולם | 482 | ||
206. | מה שיש בי הוא בעִקר עיפות -- | 484 | ||
207. | שירים כה רבים בני-זמננו! | 486 | ||
208. | עלית לתהִלה במורד המדרגות | 488 | ||
209. | סמלים? נמאס לי מסמלים... | 489 | ||
210. | לעתים צצים לי רעיונות מאשרים | 490 | ||
211. | לא היה שם חשמל | 491 | ||
212. | לא: לאט | 492 | ||
213. | הקדמונים פנו אל המוזות | 493 | ||
214. | זה יותר מחצי שעה | 494 | ||
215. | אחרי שהפסקתי לחשֹב על אחר-כך | 495 | ||
216. | אני, אני עצמי... | 496 | ||
217. | איני יודע אם גרמי השמים שולטים בעולם | 497 | ||
218. | אהה! להיות אדיש! | 499 | ||
219. | חזרה לביתי | 500 | ||
פוסט-סקריפטום | ||||
220. | כן, נכון, הכל בסדר | 503 | ||
221. | אני עיף, ברור | 504 | ||
222. | אינני חושב על שום דבר | 505 | ||
223. | השֵנה היורדת עלי | 506 | ||
224. | ראשי סחרחר עלי | 508 | ||
225. | כל מכתבי האהבה | 510 | ||
נספחים | ||||
1. סקיצות | ||||
226. | אודת מלחמה | 517 | ||
227. | ברכת שלום לוולט ויטמן | 520 | ||
228. | חלוף השעות | 527 | ||
229. | השִכור נפל מרב שכרות | 528 | ||
230. | העתיד | 529 | ||
231. | שוב ושוב אני מפשל בנימוסים וטקס | 530 | ||
232. | אהה, הלואי שהייתי מֻבטל! | 531 | ||
233. | איפה המתים ישנים? | 532 | ||
234. | ברכת שלום לכל הרוצים להיות מאֻשרים | 533 | ||
235. | בעורקי, שזורם לאורכם, בְּלַבָּה של גֹעל | 534 | ||
2. כתבים שיחוסם בעיתי | ||||
2.1. על גבול פסואה -- דה קמפוש | ||||
236. | יש תהלוכות, טקסי-שרד, נאומים | 537 | ||
237. | אני ישן נִדח וחולם שונה | 538 | ||
238. | TRAMWAY | 539 | ||
239. | זמר מתפרץ | 541 | ||
240. | התרנגולים קוראים ואני שתוי כליל | 542 | ||
241. | הכלב שעלה מן המצולה | 543 | ||
242. | מלא כלום ושעמום | 544 | ||
243. | הבינום של ניוטון יפה כמו ונוס ממילו | 545 | ||
2.2. על גבול פאוסט -- דה קמפוש | ||||
244. | אלמלא היה שום דבר מעבר למות | 546 | ||
2.3. על גבול סוארש -- דה קמפוש | ||||
245. | לשיאדו יש בפי טעם של אסורדה | 548 | ||
הערות מאת רמי סערי | 549 |